Můj košík:

0
V košíku nejsou žádné položky.

0

Vše o kolečkách na freestyle koloběžky

Chceš-li se něco dozvědět, musíš být v prvé řadě ochoten vykonávat dnes již zapomenutou činnost – čtení.

Kolečka slouží jako komponenta freestyle koloběžek k jízdě ve skateparku či na volných prostranstvích (tzv. street). Jsou určena k freestylovému ježdění, nikoli bezhlavému běsnění. Tak jako každá lidská aktivita, i jízda na freestyle koloběžce vyžaduje zapojení šedé kůry mozkové.

Kolečka na freestyle scootering jsou odolná, nikoliv nezničitelná.

Ze všech komponent jsou to právě kolečka, která jsou nejvíce citlivá na kvalitu povrchu. Ostré hrany, střepy, kamínky, apod. ničí (vyštípávají) gumu koleček. Toto není vada samotných koleček, ale vada povrchu, po kterém kolečka jezdí. Jak již bylo mnohokráte řečeno na různých místech, freestyle koloběžka je jako sportovní silniční auto.

Kolečka se skládájí ze středu a gumy (PU neboli polyurethanu). Některá kolečka obsahují i předinstalovaná ložiska.

Velikost otvorů na ložiska a osičky jsou standardizované napříč industrií. Nemusíte mít obavy, že značka A má jiné rozměry než značka B. Občas se stane, že je jiný rozměr vymezovacích kroužků (tzv. spacerů).

Středy jsou buď plastové nebo hliníkové. Plastové středy se používají pouze u levných koleček, která se používají na ty nejlevnější koloběžky pro začátečníky. Odolnost plastového středu je omezená. Dalo by se říci, že plastová kolečka jsou určena pouze pro začínající jezdce pro naučení základních triků. Jakmile kolečka prasknou, znamená to, že jezdec pokročil na vyšší úroveň a potřebuje lepší kolečka.

Naproti tomu hliníkové středy jsou v podstatě nezlomitelné. Zcela nejpevnější jsou pak plné hliníkové středy.

Hliníkové středy se vyrábějí buď z jednoho kusu hliníku obráběním na CNC nebo kováním za studena nebo litím do formy.

Důležitou součástí výroby koleček je připevnění gumy / PU na střed tak, aby nedocházelo k tzv. dehubbingu tj. odpadnutí či odlepení gumy po celém obvodu kolečka. Na výslednou kvalitu připevnění má mj. vliv použité lepidlo, složení PU, ale i tvar žlábku středu, ve kterém guma sedí.

Často slýcháme dotazy typu „Jaká kolečka jsou nejrychlejší?“. Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Na rychlost koleček má vliv několik faktorů: Tvrdost gumy / PU (čím tvrdší, tím rychlejší by kolečka měla být); poddajnost gumy (tzv. odskok kolečka - čím je kolečko poddajnější, tím rychleji jede); stav ložisek; průměr kolečka (čím větší průměr kolečka, tím je rychlejší - dochází k menšímu tření); kvalita povrchu a pak také to, čemu chcete sami věřit (nic není tak opředeno mýty jako právě kolečka).

Co znamená označení *Tvrdost PU*? Znamená tvrdost gumy / PU. U koleček na freestyle koloběžky se pohybuje v intervalu 85a až 91a. Standard je 88a.

Tvrdost gumy vs. jízda v parku: Hodí se do skateparku spíše tvrdší guma / PU nebo měkčí guma? Všeobecný názor je, že se spíše hodí tvrdší guma / PU, která je prostě v rampách rychlejší, agresivnější.

Jak lze rozdělovat kolečka?

a) Podle průměru

Čím větší průměr, tím je kolečko rychlejší. Čím větší průměr, tím lépe kolečko zdolává drobné nerovnosti.

Většina koleček se prodává v průměru 110 mm. Nastupujícím trendem jsou pak kolečka o průměru 125 mm či 120 mm. Jedná se vlastně o nový systém, jelikož průměru 120 či 125 mm musejí být přizpůsobeny vidlice, desky a brzdy.

b) Podle materiálu středu koleček

Plast vs. hliník.

c) Podle tvrdosti gumy / PU

Viz. výše.

d) Podle designu středu koleček

Plné středy vs. paprskové středy.

Jak prodloužit životnost koleček

  1. Ke své koloběžce se chovám slušně. Neházím s ní, ale jezdím na ní.
  2. Správně dopadám při provádění triků. Při vracení triků dopadejte co nejvíce v ose letu. Při šikmých (tzv. nečistých) dopadech hrozí svléknutí gumy.
  3. Nejezdím po nekvalitním povrchu tj. žádné kamínky, ostré hrany, střepy, apod.
  4. Nesmykuj! Vytvoří se ti plošky na gumě.
  5. Používej brzdu způsobem, ke kterému je určena. Brzda slouží k provádění triků a přibrzďování!! Účelem brzdy není její sešlápnutí a přidržení po dobu 10 min, co sjízdíš ke škole. Špatným používáním brzdy se na kolečku vytvoří plošky. A můžeš zlomit i brzdu samotnou.
  6. Vyhýbej se projíždění úzkých podélných spár. Čti situaci před sebou. Úzké spáry „hoblují“ strany koleček, jak gumy, tak středů.
  7. Žádné driftování!
  8. Nepůjčuj svoji koloběžku kamarádům. Mohou vážit o 30 kg více a mít zcela jiný styl jízdy.

Jak správně vybrat kolečka

  1. Používáš-li nyní kolečka o průměru 100 mm a chceš přejít na kolečka 110 mm či dokonce větší, ujisti se, že tvá stávající sestava koloběžky (tj. vidlice, deska a brzda) tento průměr koleček pojmou.
  2. Nejsi-li úplný začátečník, pak kolečka s plastovými středy nejsou správnou volbou.
  3. Jezdíš-li více street, jdi do měkčího PU. Je to pohodlnější na jízdu.
  4. Jezdíš-li více park, jdi do tvrdšího PU.