VÝBĚR DÍLŮ NA ZÁŘÍ - sleva 20 % s kódem SEP20

Chceš-li se něco dozvědět, musíš být v prvé řadě ochoten vykonávat dnes již téměř zapomenutou činnost – četbu.

 

V základní rovině platí toto: Vše pasuje na vše, ale někdy je tomu třeba trochu pomoci. A to i komponentům od jedné značky.

 

Na co je dobré dávat pozor:

 

1. Nákup nového hlavového složení na desky s integrovanou vs. standardní hlavou

 

Na desku s integrovanou hlavou je potřeba zakoupit integrované bezzávitové složení. Jelikož je ale integrované hlavové složení podmnožinou standardního bezzávitového složení s průmyslovými ložisky, lze zakoupit i standardní bezzávitové hlavové složení s průmyslovými ložisky a použít pouze odpovídající části. Proč byste to ale dělali?

 

2. Nákup hlavového složení na koloběžky, které používají závitovou vidlici (týká se levných kompletů pro začátečníky)

 

Zde je potřeba zakoupit závitové hlavové složení (používá kuličková ložiska). Mají je v každém bikeshopu (jsou stejná na kola i na koloběžky). Cena se pohybuje okolo 100 CZK / 5 €.

 

Lze použít i standardní bezzávitové složení. V tomto případě je pak nutno použít původní matku, která se nasadí nad nové hlavové složení. Viz návod na youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=h0CgOey8lxI&list=PL625D416DF2978025&index=12

 

Není to však ekonomické řešení. V době výměny hlavového složení bude mít zřejmě vaše koloběžka nižší cenu, než je cena nejlevnějšího bezzávitového hlavové složení.

 

3. Průměr koleček vs. stávající vidlice a deska

95 % prodeje nových koleček tvoří kolečka o průměru 110 mm a více. Většina uživatelů jde tedy po větších kolech.

 

Při přechodu na kolečka 110 mm je třeba ověřit, zda-li vaše stávající sestava pojme kolečka o průměru 110 mm (nebo 120 nebo 125 mm).

 

V potaz je nutno brát jak vidlici, tak desku a brzdu (a to hlavně u koleček o průměru 120 či 125 mm).

 

V podstatě stačí vizuální kontrola a trocha selského rozumu. Kolečka 110 mm „narostou“ ve vidlici o 5 mm na výšku. Vejdou se tam?

 

4. Nákup objímky vs. vnější průměr svislé tuby u řidítek

Řidítka mají dva různé vnější průměry: 31,8 mm a 34,9 mm. Při nákupu se ujistěte, že nakupujete správný průměr objímky na správný průměr řidítek.

U každé objímky a řidítek je uveden jejich průměr. U řidítek se udává vnější průměr, u objímek vnitřní průměr.

 

Většina objímek se dnes dodává včetně redukce (tzv. shim), což je kovový plíšek uvnitř objímky. Tím lze objímky používat na oba průměry řidítek (na řidítka 31,8 mm s redukcí, na řidítka 34,9 mm bez redukce).

 

5. Nákup brzdy na desku

Brzdy jsou občas problém. Neexistuje nic jako univerzální brzda. Různí výrobci řeší brzdy různým způsobem.

 

Před nákupem proto raději volejte či pište. Téměř vždy se dá najít nějaká brzda, která bude pasovat na vaši desku.

 

6. Nákup SCS vs. stávající řidítka

Tyto řádky jsou určeny těm zákazníkům, kteří na SCS přecházejí z jiného kompresního systému.

 

Nejprve je třeba si uvědomit, jaká řidítka máme. Vnější průměr 31,8 nebo 34,9 mm; se zářezem nebo bez (zřejmě „s“); hliník nebo ocel.

 

a) Většina dnes dostupných SCS je kompatibilní s oběma průměry řidítek (SCS obsahují redukci). Je to však třeba ověřit v popisu produktu.

b) Kupujete-li SCS s redukcí, potom na řidítka o vnějším průměru 31,8 mm redukci použijete, zatímco na řidítka o průměru 34,9 mm ji používat nebudete.

c) Máte-li řidítka z hliníku, koupi SCS přehodnoťte. Možná to budou vyhozené peníze. Hliníková řidítka jsou ten případ, na který jako kompresní systém stačí ICS a objímka.

d) Řidítka používaná s SCS nesmí mít zářez!! Funkce zářezu se lze zbavit dvěma způsoby

        - Zářez uřízneme pilkou na železo či flexou

        - Do řidítek o vnějším průměru 31,8 mm vložíme redukci, která eliminuje funkci zářezu. Místo redukce můžete použít alespoň 2 cm dlouhý  kus staré vidlice

 

Druhou možností nepřijdete o cca 4 cm z výšky řidítek.

 

Na co je také třeba pamatovat

Použití SCS zvyšuje řidítka o cca 4 cm. Máte-li nyní řidítka vysoká 56 cm včetně zářezu, pak při odstranění zářezu zůstáváte na stejné výšce. Necháte-li však zářez na místě a do řidítek vložíte redukci, získáte tak extra 4 cm. Celková výška řidítek pak bude 60 cm.

 

 

7. Nákup kompresního systému HIC vs. stávající řidítka

Je to jednoduché. Chcete-li používat kompresní systém HIC, musíte mít ocelová nebo titanová řidítka o VNITŘNÍM průměru 31,8 mm a vnějším průměru 34,9 mm, která navíc mají zářez.

 

Na žádná jiná řidítka HIC systém nepasuje.

 

Jak vypadá HIC systém? https://www.gizmania.cz/freestyle-scooter-parts/kompresni-systemy/hic-kubars.html

 

8. Nákup nových řidítek vs. stávající kompresní systém.

Souvisí s body 6 a 7.

 

Jaký je můj stávající kompresní systém? ICS, závitová vidlice, IHC, SCS nebo HIC?

 

Jaká jsou má stávající řidítka (vnější průměr svislé tuby, vnitřní průměr svislé tuby, mají zářez)?

 

Kupujete-li nová řidítka na stávající kompresní systém, je to jednoduché. Zjistíte, jaký typ řidítek máte (vnitřní průměr / zářez) a koupíte stejný typ řidítek od vámi preferované značky.

 

Pozn.: Chcete-li přejít na kompresní systémy SCS či HIC, řiďte se body č. 6 a 7.

 

9. Nákup nové vidlice

 

Při výběru nové vidlice je potřeba věnovat pozornost  tomu, jaký kompresní systém momentálně používáte. Pokud máte SCS, nebudete si pořizovat ICS vidlici.

 

Různí výrobci desek používají různé délky (či výšky) headtube. Pokud máte desku s krátkou headtube (např. MGP), může být problém s příliš dlouhou SCS vidlicí (resp. dlouhou tubou vidlice).

 

Tento problém lze vyřešit použitím spacerů: https://www.gizmania.cz/freestyle-scooter-parts/headsets/headset-spacers.html

 

Běžná délka neintegrované headtube je 9 cm (vč. headsetu 10,5 cm). Běžná délka integrované headtube je 10 cm (vč. headsetu 10,5 cm). Většina vidlic je vyráběna na tento rozměr. U jakékoliv jiné délky headtube je potřeba nejdříve zjistit kompatibilitu  vidlice s deskou.

 

10. Závitové vidlice a pegy

Rozhodně nedoporučujeme používat pegy na koloběžce, která je osazena závitovou vidlicí.

 

Závitové vidlice se vyrábějí pro základní typy koloběžek pro začátečníky a tudíž rám vidlice není pro pegy uzpůsoben. Pegy představují dodatečnou páku, kterou rám závitové vidlice většinou nevydrží a může dojít k ohnutí vidlice.

 

A na stranu druhou, když má někdo závitovou vidlici, je to začátečník. A začátečníkům pegy spíše překáží.

 

Kompatibilita dílů

Kompatibilita dílů